top of page
Søg
  • Forfatters billedeAnne Novak

Hvordan du kan regulere dit stressniveau gennem kontakt med dit hjerte.

Opdateret: 8. jun.

Vidste du, at der udgår et elektromagnetisk felt fra dit hjerte, som kan måles mere end 3 meter ud fra din krop? Igennem det felt, som formidler din følelsesmæssige tilstand, påvirker du de mennesker, der er omkring dig. Lige sådan bliver du påvirket af andre menneskers felt. Tænk efter, om du har oplevet dette, både i dets positive og negative form? At blive dybt påvirket af at være nær et andet menneske, som har et særligt behageligt eller ubehagelig energifelt, som kan enten opløfte dig eller stresse dig. Vi kan alle 'ose' af stress og negativitet, når vi er pressede og vi kan alle udsende fred og kærlige vibes, når vi føler os trygge, accepterede og har det godt. Men vi kan også gøre noget bevidst for at bringe os i en tilstand, hvor vi udsender de gode vibrationer. Det er godt for os selv og det er godt for verden.


Mit håb er, at dette indlæg, kan hjælpe dig til at opdage, at du selv kan ændre dit hjertes frekvens på en forholdsvis enkel måde og dermed påvirke dig selv og andre i positivt.


Forskning fra HeartMath-instituttet i Colorado viser, at negative følelser som angst, bebrejdelser, skyldfølelse og usikkerhed gør vores hjertebølge-mønstre ujævne og usammenhængende. Dette har en negativ effekt på både vores fysiske og psykiske tilstand. Hvis vi derimod kontakter vores hjerteområde og følelser som kærlighed, taknemmelighed og omsorg, kan vi fremkalde hjertekohærens, som har en meget gavnlig effekt på vores helbred. Hjertekohærens er et udtryk for at hjertet slår harmonisk og optimalt, og de positive følelser giver altså regelmæssige og bløde hjertebølger.


Når vi er centrerede i hjertet og fremkalder hjertekohærens påvirker det næsten hvert eneste organ og system i kroppen positivt, herunder vores stressniveau. Hjertekohærens reducerer niveauet af stresshormoner og hjælper os med at få nye indsigter og løse vores problemer.


Hvis du mærker stresssymptomer eller reagerer uhensigtsmæssigt i en situation, kan du hjælpe dig selv tilbage i balance ved at skabe hjertekohærens. Det kan du fx gøre med følgende øvelse fra HeartMath instituttet (www.heartmath.org):



1. Hjertefokus

Flyt din opmærksomhed over på hjerteregionen. Det kan være en hjælpe at lægge hånden på hjertet og/eller lukke øjnene.


2. Hjerteåndedræt

Forestil dig, at du trækker vejret ind og ud gennem hjertet. Træk vejret lidt dybere end normalt, men ikke tungt. Find din naturlige rytme og lad åndedrættet være jævnt, roligt og balanceret.


3. Hjertefølelse

Fortsæt med at trække vejret gennem hjertet, mens du kalder en positiv følelse frem, der er centreret i hjertet – for eksempel en gang hvor du mærkede kærlighed og taknemmelighed til et elsket menneske, et kæledyr eller naturen, eller gjorde noget, du holdt af. Eller fokuser på noget positivt, der er sket i dag. Eller mærk blot kærlighed, taknemmelighed eller omsorg i hjerteregionen.



Heartmath instituttet har en fin hjemmeside med mange ressourcer, bl.a. et gratis online kursus i hvordan du kan reducere stress. Www.heartmath.org/resources/courses



20 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page